The teaching of urbanism in Brazil. Food for thought about a changing profession starting from the cases of the Universidade Federal de Goiás and the Politecnico di Milano.
DOI:
https://doi.org/10.6092/2281-4574/7383Abstract
This article aims to analyze the teaching of urbanism in Brazil to get some interesting food for thought about the contemporary debate on the changing role of the planner and its education. Firstly, we will identify the general differences and similarities between the educational approach of Brazil and Ital, then we will focus on the courses of urbanism and planning offered by the Federal University of Goiás (UFG) and the Polytechnic of Milan (IT). Among the main questions we will try to address there are: does it make sense to speak about urbanism and planning as a specialist profession with a proper education (separated from architecture)? To what extent the internationalization is crucial in the education of urbanism and planning? Which are the opportunities and the limits of remote teaching (of urban studies) in a global society that is characterized by a big socio-economical divide? The research methodology includes bibliographic research, statistics, institutional documents and sectoral regulations, and it is completed with open interviews to local stakeholders. As main result, the article is meant to contribute to the discussion about the teaching of urbanism at global scale, with a look towards more just and not-discriminatory educational approaches.
Downloads

Downloads
Published
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).